NYHET - EXPORT & NÄRINGSPOLITIK

TMF kommenterar regeringens nya handelsstrategi: ”Exportsatsningar är viktigt för våra medlemmar”

Regeringen har beslutat om en ny strategi för Sveriges utrikeshandel, investeringar och globala konkurrenskraft. ”Det är glädjande att regeringen vill ge effektivare stöd till små och medelstora företag (SME) att hantera framväxande utmaningar, men nödvändiga exportsatsningar får inte prioriteras bort”, säger TMF:s näringspolitiska chef, Cecilia Ask Engström, i en kommentar.

5 december 2023
Cecilia Ask Engström
Foto: Juliana Fälldin

– Vi välkomnar en ny och ambitiös handelsstrategi. I en orolig omvärld är det viktigt att Sverige backar upp de företag som arbetar internationellt. För TMF:s medlemsföretag är exportsatsningar viktiga, möbelbranschen exporterar 70% av produktionen. Att man nu särskilt nämner SME:s företagens roll i handelsstrategin är viktigt. TMF har länge lyft vikten av att även mindre företag inkluderas i handelsfrämjande åtgärder så som delegationsresor, säger Cecilia Ask Engström, Chef Bransch & Näringspolitik på TMF.

Regeringens nya utrikeshandelsstrategi har tre övergripande mål som ska vara uppnådda 2030. Målen fokuserar på att Sveriges konkurrenskraft ska stärkas, att svenska företag ska öka sin export och närvaro på internationella marknader, samt att Sveriges ställning som prioriterad partner för grön och digital omställning ska stärkas globalt.

– Många av våra medlemmar är små eller medelstora företag som ofta är föregångare på hållbarhetområdet och i exportsammanhang. Det är viktigt att regeringen nu gör allvar av att lyfta våra företag som är innovativa och bidrar till global klimatnytta. Svenskt näringsliv står inför betydande utmaningar, och det är därför viktigt att man arbetar för att underlätta för företagen där affärsmöjligheterna är som störst, och där man kan förbättra sin position i den internationella konkurrensen, säger Cecilia Ask Engström.

Läs regeringens utrikeshandelsstrategi.