Bra Hus: ”Vi tänker satsa oss ur krisen”
I 120 år har familjeföretaget Bra Hus från Hedlunds AB i Furudal tillverkat kvalitetsträhus utifrån kundernas önskemål. Och efter två världskrig, flera lågkonjunkturer och en pandemi, kan man nog säga att familjen Hedlund är van att hantera kriser: "Det är inte en fråga om, utan när, det vänder. Vi satsar oss ur krisen", säger vd Kristina Hedlund.
Text: Sofia Zetterman
Vid vackra Ore älv i Furudal, norr om Rättvik i Dalarna, ligger familjekoncernen Hedlunds Trävaru AB. Huvudkontoret är fortfarande beläget i huset som grundaren Reinhold Hedlund en gång uppförde. Koncernen omfattar dotterbolaget Bra Hus från Hedlunds AB och Hedlunds Timber AB, samt ett Bra Hus-center i Borlänge med Teknik & Design-avdelning, köksritare samt säljkår.
I år firar företaget 120 år och det är både tredje och fjärde Hedlund-generationen som numera driver koncernen. Husproducenten Bra Hus drivs av vd Kristina Hedlund, sågverket Hedlunds Timber av hennes bror.
Det var Kristinas morfars far som startade Hedlunds 1903 – och företaget blev drivkraften som fick fart på hela Furudal. I dag omsätter de en halv miljard, har 100 anställda och är Rättviks kommuns största privata arbetsgivare – något Kristina är bestämd om att nuvarande branschkris inte ska få ändra på.
Hittills har de klarat sig lindrigt gällande uppsägningar och förhoppningen är att det så ska förbli. I stället tänker Bra Hus långsiktigt och satsar på att se över allt från hållbarhetsarbetet till rutiner och processer, för att vara redo för den uppgång som väntas när konjunkturen vänder.
– Och det är inte en fråga OM den vänder, utan när, menar Kristina Hedlund.
Vd Kristina Hedlund är fjärde generationen Hedlund som driver Bra Hus. Familjeföretagets strategi är att satsa sig ur krisen.
Enligt undersökningar vill tre av fyra vill bo i egen villa och behovet av nya bostäder, och längtan efter att bo i eget hus, har bara ökat sedan pandemin. Med ledord som kvalitet och flexibilitet tänker Kristina leda företaget framåt.
Kriser har de mött tidigare. 1914 brann sågverket ned till grunden och en årsproduktion av virke gick upp i rök. Sedan följde första världskriget, ”sågverksdöden” på 1920-talet, depressionen på 1930-talet samt ytterligare ett världskrig. Men ofta har familjen Hedlund lyckats vända motgång till framgång. Som när de efter andra världskriget levererade tusentals hus till krigsdrabbade länder, men även till Libyen och Israel, de startade säljkontor i England och husfabrik i Argentina.
– Om mina förfäder klarat av två världskrig, depressionen samt krisen på 90-talet borde vi ju klara oss igenom detta. Jag väljer att tänka att vi kommer lösa det, säger Kristina lugnt.
Sedan hon tillträdde som vd efter sin mamma har det varit ett par extraordinära år för husbranschen.
– När pandemin kom trodde vi att försäljningen skulle dö. Vi växlade snabbt ner och anpassade vår organisation – men sedan tog det bara fart, berättar Kristina Hedlund.
Försäljningen ökade!
– 2021 var nästan all-time-high. Men sedan kom enorma prisökningar på virke, ökningar som blev svåra att ta ut mot kund, förklarar hon.
När det sedan blev krig i Europa följde ytterligare prisökningar. Världen och branschen brottades med enorma leveransproblem, och nu har räntehöjningar, inflation och ökade kostnader för el och bränsle lagt lock på försäljningen.
Kristina sticker inte under stol med att det är oroligt inför nästa år.
– Nu har vi tömt våra orderböcker och behöver få in nyförsäljning för att försörja oss. De problem vi står inför nu är värsta mardrömmen. Jag lider med kollegor i branschen, många har tvingats varsla i omgångar. Det finns en stor oro i branschen och kunderna är avvaktande och vågar inte riktigt skriva under i de här tiderna, sammanfattar hon situationen.
Samtidigt tror Kristina Hedlund på bättre tider:
– Vi är mitt i en svacka nu men jag har inga farhågor om att husbranschen är på väg att dö ut. Intresset för att bo i egen villa är stort och det finns mark att bygga på i Sverige. Vi hoppas på en ljusning redan i slutet av det här året.
Familjeföretaget Bra Hus producerar specialbeställda hus sedan närmare 100 år och är vana vid att hantera kriser.
Att äga ett eget sågverk i koncernen borgar också för trygghet och stabilitet. Virke saknas inte. Planen är att under hösten satsa på utveckling och standardisera det som går för att bli så effektiva som möjligt. Rita och bygga husen ännu snabbare.
– Prio ett är alltid att få ut husen till våra kunder, men vi kommer också lägga mycket fokus på hållbarhetsfrågan. Målet är att komma ut starkare när det väl vänder, säger Kristina Hedlund.
Hon är medveten om att det inte är en självklarhet att överleva som byggföretag i de här tiderna, men lutar sig mot tryggheten att familjeföretaget har funnits i över 100 år. De har en trygg och stabil ekonomi och tänker långsiktigt trots läget.
– De företag som vågar satsa i svåra tider är de företag som kommer ut starkare på andra sidan. Den taktiken har vi. Trots läget vågar vi satsa, med förhoppning om att det kommer att göra oss starkare inför när det vänder och det åter är dags att växa.
- Var proaktiv. Ett företag står med mycket fasta kostnader så skär ner kostnaderna i god tid.
- Satsa på övervintring. Se över vad ni kan göra för att klara vintern – för det kommer vända. Hitta möjligheter att gå på sparlåga en period tills det vänder.
- Var redo att gasa. När försäljningen tar fart igen kommer det bli huggsexa, då kommer alla behöva rekrytera och öka. Så försök behåll personalen.