NYHET - EXPORT, HÅLLBARHET, PRODUKTION, MÖBLER & EVENT

MÖBELDAGEN 2022: ”Branschen måste bli bättre på paketering och storytelling”

Duell mellan två framgångsrika möbelentreprenörer, framtidsvisioner och inblick i arbetet bakom världens mest miljövänliga fabrik, men också en uppläxning om hur företag beter sig på sociala medier. Möbeldagen gjorde comeback efter några års uppehåll och föreläsarna bjöd branschen på flera verbala utmaningar. Inte minst handlade det om hur design borde produceras och paketeras.

16 november 2022
Möbeldagen 2022 - Bank Bergström - Axel Söderberg
Foto: TMF

Bank Bergström, vd för den digitala inredningsbutiken Nordic Nest, och Axel Söderberg, vd för designmötesplatsen Nordiska Galleriet, inledde Möbeldagen 2022 på Moderna Muséet i Stockholm och det var också föreläsare som de drygt 100 besökarna sett fram emot.

Dels har deras framgångar och globala ambitioner med respektive designbolag gått få i branschen förbi, dels har de affärsidéer och en prissättning som utmanar, men det var också första gången de möttes på scen i en diskussion kring branschens framtid.

Både Bank Bergström och Axel Söderberg hade ett och annat att säga om svensk möbelindustri – inte minst när det gällde paketering och storytelling av svenska varumärken.

- Vi har enorma möjligheter om vi lyfter blicken. Men vi måste bli bättre på att paketera det – vi når inte ut. Om man jämför med Danmark som fått fram många nya varumärken på kort tid, så pratar svenska företag mer om produktion, mindre om sälj och marknad. Där kunden verkar föredra showroomet i Köpenhamn, menar Bank Bergström.

Han vill även skifta perspektivet i leveranskedjan – från traditionellt linjär till ett partnerskap med kunden i centrum.

Axel Söderberg betonade storytelling som den givna lösningen i ambitionen att utveckla det emotionella värdet på design, dvs att få fler att betala för design. Nordiska Galleriet Group gör det bl a via mycket rörligt content, utbildade inredare i butikerna samt produktplacering i tidningar och magasin.

- Vi är det snabbast växande bolaget inom designbranschen. Det gör mig stolt; framför allt eftersom ingen annan av de som ligger efter oss har tappat och att vi därmed har bidragit till att göra designmarknaden större och att få fler att konsumera design.

Någon scenduell blev det kanske inte mellan Bergström-Söderberg även om det bjussades på en del pikar om rabatt och prissättning; en het fråga för möbelbranschen.
Axel Söderberg:

- Vi sätter inte priserna utan det gör möbelproducenterna i sättet de jobbar mot oss. Ställ krav!

Viktigt att väga

Redo att inspirera besökarna fanns sedan Marianne Preus Jacobsen och Elisabeth Preus Vestre från norska Vestre, som precis öppnat The Plus, ”världens mest miljövänliga fabrik”. 340 miljoner norska kronor har resulterat i en fabrik som nått såväl uppmärksamhet som erkännande.

- Det har blivit som ett showroom för att visa produktion, menar Marianne Preus Jacobsen, ansvarig för sälj & marknad.

Marianne betonade också vikten av att våga.

- Det är en offensiv satsning men hållbarhet är något vi alla måste jobba med och tänka på och där har vi valt att gå lite före de andra.

Design och produktion hör ihop

Den en gång arga och frustrerade duon Magnus Elebäck och Chris Martin, vd/designer och grundarna av framgångsrika Massproductions, avrundade Möbeldagen 2022 med att berätta om lärdomar av en 13 år lång företagsresa.

- Vi kanaliserade vår ilska om svenska möbelbranschen till att bygga ett ”kick ass”-företag i stället, sa Magnus Elbäck.

- Men vi är nog lite griniga fortfarande….

Massproductions brukar inte föreläsa om sin verksamhet alltför ofta men nu gavs Möbeldagens besökare ett spännande tillfälle att ta del av duons vision där just det tighta samarbetet design-produktion är avgörande. Och där det ofta handlar om att ta vara på endast tre bra idéer under ett år.

Magnus Elebäck:

- Det handlar inte om sälj + industri eller marknad + industri utan konst + industri måste mötas. Det är då man skapar de stora designklassikerna.

Citat från dagen:

  • Den virala effekten är död – nu måste innehållet bygga på relevans.
    (Emma Blom, vd och grundare på Social Industries, tog ut riktningen för den digitala framtiden för företagen)
  • Pandemin och det som hänt efter har bidragit till att man som företag måste vara mer snabbfotad och flexibel. Men det har också inneburit att branschen bjussar på mer tips sinsemellan och att vi har fått samarbete över gränserna.
    (
    Johanna Hedström, Country Manager Sweden på Flokk, i paneldebatt om hur omvärlden formar branschen)
  • Vi tänker på elförsörjningen på ett helt annat sätt nu och vi kommer gå ner till ett skift i fabriken.
    (
    Martin Johansson, vd på Stolab, i samma paneldebatt)
  • Det gäller att inte tappa i att vilja investera, även om kanske inte alla projekt blir av. Att kartan och riktningen för ditt företag är desamma.
    (Johanna Hedström, Country Manager Sweden på Flokk)
  • Jag tror vi kommer se nya affärsmodeller i den framtida möbelindustrin där vi jobbar med produkter under hela livstiden – via återtillverkning, uppgradering mm.
    (
    Cecilia Ask Engström, chef för bransch- och näringspolitik på TMF)

Röster om Möbeldagen 2022:

  • Alla formgivare borde bli inbjudna till event som Möbeldagen. Att lyssna till Bank och Axel handlar om mitt jobb och hur det påverkas och det var oerhört värdefullt att få den informationen och deras perspektiv på saker.
    (Alexander Lervik, formgivare)
  • Intressanta föreläsare, en paneldebatt som visar att vi alla sitter i samma båt, men inte minst – KUL att träffa alla igen! Och Vestre och deras helt fantastiska fabrik.
    (Sara Wadskog, Karl Andersson & Söner)
  • Spännande att vi börjar prata om prissättning – det är den stora nöten för branschen att knäcka. Nu kom konkreta förslag och jag hoppas man kan komma framåt.
    (Jakob Sjögren, O H Sjögren)